معاینه پستان‌ ها توسط پزشک یا خود فرد چگونه است؟

بهترین زمان برای معاینه پستان حدود یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه است. در این زمان پستان‌ها کمترین حالت توده‌ای را دارند.

معاینه پستان‌

برخی زنان مایل هستند که معاینه پستان را خود انجام دهند چون احساس می‌کنند که با معاینه منظم پستان توسط خودشان می‌توانند تغییراتی که در غیر این صورت به ‌آنها توجه نمی‌شود را بهتر پیدا کنند. برخی از متخصصین به جای معاینه پستان توسط فرد آگاهی‌رسانی به زنان درباره عوامل افزایش دهنده احتمال ابتلا به سرطان پستان و اقدام مورد نیاز هنگام شناسایی مشکلی در پستان را توصیه می‌کنند.
در هر صورت زنانی که می‌خواهند معاینه پستان را خودشان انجام دهند باید همچنان ماموگرافی را به طور منظم انجام دهند چراکه آزمایش غربالگری بهتری است.
اگر تصمیم به معاینه پستان خود دارید نحوه صحیح انجام آن در ‌زیر آورده شده است. بهترین زمان برای این کار حدود یک هفته پس از پایان عادت ماهیانه است. در این زمان پستان‌ها کمترین حالت توده‌ای را دارند. اگر یائسه هستید، می‌توانید هر روزی از ماه را انتخاب کنید.

 

نحوه صحیح انجام معاینه پستان توسط خود فرد

– در مقابل آینه بایستید و دستهایتان را در کنار خود قرار دهید. پستان‌های خود را از نظر فرورفتگی پوست و تغییر در رنگ و جنس آن بررسی کنید. به نوک پستان‌ها توجه کنید. برخی زنان نوک پستان‌هایشان فرورفته است. این موضوع طبیعی است؛ البته تا زمانی که در طول زمان شکل ‌آنها عوض نشود.
– دست‌های خود را بالا برده و از کنار به هر پستان در آینه نگاه کنید. در صورت نیاز هر یک از پستان‌ها بالا ببرید تا بتوانید پوست زیر ‌آنها را ببینید.

– دراز بکشید و دست چپ خود را بالای سر خود قرار دهید. این کار پستان را صاف کرده و معاینه آن را آسان‌تر می‌کند. با دست راست خود از بخش بالایی پستان که نزدیک زیر بغل است شروع کرده و در طول پستان به سمت بالا و پایین حرکت کنید. به این صورت که با سه انگشت میانی خود، دایره‌های فرضی کوچکی ایجاد کنید؛ انگار کناره‌های سکه‌ای فرضی را دنبال می‌کنید. در هر نقطه از پستان سه بار این کار را انجام دهید. یک بار بسیار ملایم، یک بار کمی عمیق‌تر و بار دیگر کاملاً عمیق انگشتان را در پستان فرو ببرید. برای این کار از بند انتهایی انگشتان استفاده کنید نه نوک انگشتان. سپس دست‌ها را عوض کرده و همین کار را با دست دیگر تکرار کنید.

– هنگام معاینه لمس کردن دنده‌های قفسه سینه طبیعی است؛ تفاوت لمس دنده و توده غیر طبیعی در این است که توده‌های غیرطبیعی معمولاً نرم هستند، کناره‌های غیرطبیعی دارند و در بعضی موارد انگار به قفسه سینه گیرکرده‌اند. اگر مطمئن نیستید که توده طبیعی است یا نه، پزشک خود را ببینید.