توده در پستان

اکثر توده‌های ایجاد شده در زنان دارای سن 20 تا 50 سال غیرسرطانی هستند، با این حال وجود هر توده جدیدی در پستان باید توسط پزشک بررسی شود تا در صورت نیاز آزمایش‌های بیشتر انجام شود.

توده در پستان

ممکن است با معاینه و لمس پستان توسط خود شما یا یکی از افراد کادر درمان، توده‌ای در پستان یا زیر بغل پیدا شود. تنها از طریق معاینه پستان نمی‌توان مشخص کرد که آیا توده در اثر سرطان ایجاد شده یا عامل دیگری باعث ایجاد توده شده است. اکثر توده‌های ایجاد شده در زنان دارای سن 20 تا 50 سال غیرسرطانی هستند، با این حال وجود هر توده جدیدی در پستان باید توسط پزشک بررسی شود تا در صورت نیاز آزمایش‌های بیشتر انجام شود.

 

بررسی توده در پستان چگونه انجام می‌شود؟

زنان با سن کمتر از ۳۰ سال
اگر کمتر از ۳۰ سال سن دارید و قبل از شروع عادت ماهیانه یک توده پیدا کرده‌اید، ممکن است به شما توصیه شود که پس از پایان عادت ماهیانه، مجدداً وجود توده را بررسی کنید. در این بازه سنی، وجود توده در پستان بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی است و پس از پایان عادت ماهیانه برطرف می‌شود. اگر پس از پایان عادت ماهیانه توده از بین نرود، به ‌احتمال ‌زیاد احتیاج به آزمایش‌های بیشتر با استفاده از سونوگرافی یا نمونه‌برداری با سوزن است. انجام این آزمایش‌ها مشخص می‌کند که آیا توده حالت جامد دارد یا از مایع پرشده است. برای زنان زیر ۳۰ سال معمولاً ماموگرافی انجام نمی‌شود، اما در صورتی ‌که سونوگرافی اطلاعات کافی را در اختیار پزشک قرار ندهد ممکن است ماموگرافی هم انجام شود. در ماموگرافی از پستان با استفاده از اشعه ایکس تصویربرداری می‌شود.


زنان دارای ۳۰ سال سن یا بیشتر
در زنانی که 30 سال یا بیشتر سن دارند اگر توده جدیدی در پستان پیدا شود، ماموگرافی تشخیصی انجام خواهد شد و معمولاً سونوگرافی نیز در کنار آن انجام می‌شود. در زمان انجام ماموگرافی تشخیصی، تکنسین ماموگرافی به همراه یک رادیولوژیست قسمت‌هایی از پستان را که ظاهر یا لمس غیرطبیعی دارد بررسی می‌کند. باید توجه شود که حتی اگر توده فقط در یکی از پستان‌ها لمس شود، انجام ماموگرافی برای هر دو پستان ضروری است؛ چون احتمال وجود سرطان در هر دو پستان وجود دارد. اگر توده در ماموگرافی یا سونوگرافی مشکوک به نظر برسد، معمولاً نمونه ‌برداری از پستان انجام می‌شود.

بررسی توده با سونوگرافی و آسپیراسیون با سوزن

بررسی پستان با روش سونوگرافی می‌تواند تعیین کند که آیا توده جامد است یا با مایع پر شده است که در این روش از امواج صوتی برای بررسی توده استفاده می‌شود. روش دیگر برای تشخیص حالت توده نمونه‌برداری با استفاده از آسپیراسیون است. در روش آسپیراسیون با وارد کردن یک سوزن به توده و مکش از طریق سرنگ، مقداری از مایع یا سلول‌های بافتی برداشته می‌شود. کیست‌هایی که از مایع پر شده‌اند، معمولاً در اثر سرطان ایجاد نمی‌شوند و تنها در صورتی ‌که ایجاد ناراحتی کنند، درمان خواهند شد. درمان ‌آنها در صورت لزوم، با خارج کردن مایع توسط سوزن انجام می‌شود. به زنانی که توده‌های جامد یا پیچیده دارند (توده‌هایی که هم حالت جامد دارند و هم حاوی مایع هستند) توصیه می‌شود که نمونه‌برداری از بافت پستان را انجام دهند.

آسپیراسیون با سوزن

آسپیراسیون با سوزن

نمونه‌برداری (بیوپسی) از توده

نمونه‌برداری از پستان غالباً برای ارزیابی دقیق‌تر یک توده جدید انجام می‌شود. قبل از انجام نمونه‌برداری از بافت پستان ممکن است آزمایش‌های سونوگرافی، ماموگرافی یا آسپیراسیون با سوزن برای بیمار انجام شود.
اگر پزشک بتواند توده را احساس و محل دقیق آن را تعیین کند، می‌تواند نمونه‌برداری از بافت پستان را در مطب انجام بدهد. این کار به‌صورت مکش تعدادی از سلول‌ها (آسپیراسیون با سوزن نازک) یا برداشتن نمونه کوچکی از بافت (بیوپسی سوزنی یا core needle) است.
اگر توده به‌راحتی لمس نشود اما در سونوگرافی دیده شود، نمونه‌برداری با سوزن با کمک دستگاه سونوگرافی انجام می‌شود. این کار با تعیین محل دقیق توده توسط سونوگرافی و سپس وارد کردن سوزن در ناحیه مشکوک و برداشتن نمونه‌ای از بافت انجام می‌شود. نمونه برداشته شده سپس با میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد.
اگر توده در پستان فقط از طریق ماموگرافی قابل مشاهده باشد، دو راه برای نمونه‌برداری از آن وجود دارد:
1. نمونه‌برداری با سوزن با استفاده از بی‌حسی موضعی و با کمک دستگاه ماموگرافی در بخش رادیولوژی.
2. برخی نمونه‌برداری‌ها باید به ‌صورت جراحی انجام شوند. در این موارد جراح با کمک رادیولوژیست ناحیه صحیح برای نمونه‌برداری را مشخص می‌کند. نمونه‌برداری با جراحی فقط در صورتی انجام می‌شود که انجام آن با روش‌های کمتر تهاجمی ممکن نباشد.
گاهی اوقات از روش (Magnetic Resonance Imaging (MRI نیز برای تعیین محل توده هنگامی که نتوان آن را لمس کرد کمک گرفته ‌می‌شود

نمونه برداری سوزنی یا core needle

نمونه برداری سوزنی یا core needle

نمونه برداری با جراحی

نمونه برداری با جراحی