عوامل تغذیه‌ای و خطر ابتلا به سرطان پستان

آیا تغذیه و الگوهای غذایی بر احتمال ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارد؟

تغذیه و سرطان پستان

الکل

در میان عوامل تغذیه‌ای، مصرف الکل بیشترین ارتباط را با بروز سرطان پستان دارد و احتمال ابتلا به این بیماری حتی با مصرف الکل ۳ بار در هفته نیز افزایش پیدا می‌کند. خطر ابتلا به سرطان پستان با بالا رفتن میزان مصرف الکل افزایش پیدا می‌کند و اگر مصرف الکل همزمان با مصرف داروهای هورمونی برای کاهش علائم یائسگی باشد، این اثر هرچه بیشتر تقویت می‌شود. افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان با نوع نوشیدنی حاوی الکل ارتباطی ندارد.

الگوی تغذیه

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف زیاد میوه و سبزیجات باعث کاهش احتمال سرطان پستان می‌شود و مصرف غلات فرآوری شده، شیرینی‌جات و شیر پرچرب اثری بر احتمال ابتلا ندارد.

مصرف چربی

در برخی مطالعات بین میزان بالای چربی در رژیم غذایی و سرطان پستان ارتباط یافت شده است؛ اما به نظر می‌رسد این اثر به طور کلی کم باشد.

مصرف گوشت قرمز

مصرف بیش از ۵ واحد غذایی گوشت قرمز در هفته ممکن است با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان از نوع دارای گیرنده هورمونی در پیش از یائسگی در ارتباط باشد.

ویتامین دی و کلسیم

رژیم غذایی که ویتامین دی و کلسیم کمی داشته باشد، در قبل از دوران یائسگی با احتمال ابتلا به سرطان در ارتباط است؛ اما این ارتباط برای دوران یائسگی یافت نشده است. البته در یک تحقیق، زنانی که مکمل ویتامین دی و کلسیم مصرف می‌کردند مورد مطالعه قرار گرفتند؛ اما در نهایت از نظر ابتلا به سرطان پستان تفاوتی با کسانی که این مکمل را مصرف نمی‌کردند وجود نداشت.

آنتی اکسیدان‌ها

شواهدی مبنی بر اثر مصرف ویتامین‌های C، E، A و بتاکاروتن بر احتمال ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد.

سویا و فیتواستروژن‌ها

فیتواستروژن‌ها مولکول‌هایی هستند که به طور طبیعی در گیاهان وجود داشته و ساختمانی شبیه استروژن دارند. فیتواستروژن‌ها از دو خانواده اصلی ایزوفلاوُن‌ها و لیگنان‌ها تشکیل شده‌اند. ایزوفلاوُن‌ها به میزان زیاد در لوبیای سویا، نخود، لوبیا و بنشن‌های دیگر وجود دارند. لیگنان‌ها در میوه‌ها، سبزیجات و غلات متنوعی یافت می‌شوند. به نظر می‌رسد رژیم دارای سویا ریسک سرطان پستان را افزایش نمی‌دهد. علاوه بر آن شواهدی مبنی بر اینکه که رژیم غنی از سویا در زنانی که در جوامع غربی زندگی می‌کنند، باعث پیشگیری از سرطان پستان می‌شود وجود دارد اما این شواهد خیلی قابل اطمینان نیستند.

کافئین

ارتباطی قوی بین مصرف کافئین و احتمال ابتلا به سرطان پستان وجود ندارد.