درد یا حساسیت به لمس در پستان ها

نوسانات هورمون‌هایی که عادت ماهیانه را کنترل می‌کنند، شایع‌ترین علت درد در پستان است. با این حال دردهای غیر دوره‌ای می‌تواند نشانه سرطان پستان باشد.

درد یا حساسیت به لمس در پستان

شایع‌ترین علت درد در پستان مربوط به هورمون‌هایی است که عادت ماهیانه را کنترل می‌کنند. نوسانات این هورمون‌ها ممکن است باعث ایجاد درد در هر دو پستان تا چند روز قبل از شروع عادت ماهیانه شود. آنجایی ‌که این نوع درد وابسته به عادت ماهیانه ایجاد شده و سپس قطع می‌شود، آن را درد دوره‌ای می‌نامند. درد دوره‌ای در بیشتر موارد در اثر سرطان یا مشکلات جدی دیگر ایجاد نمی‌شود.

 

درد در پستان

ممکن است در پستان‌ها دردی احساس شود که شروع و قطع آن ارتباطی با عادت ماهیانه نداشته باشد. به این نوع درد، درد غیر دوره‌ای گفته می‌شود و ممکن است فقط در یک پستان و یا قسمت خاصی از پستان احساس شود. این نوع درد معمولاً به دلیل مشکلات دیگری خارج از پستان ایجاد می‌شود، مثل کشیدگی عضله یا بافت همبند، جراحت در پوست، مشکلات مربوط به نخاع یا مشکلاتی در سایر اعضا بدن از جمله سوزش سر دل یا درد قفسه سینه. بروز این نوع درد به دلیل سرطان پستان، تنها در تعداد بسیار کمی از زنان دیده می‌شود.
اگر دچار درد پستان هستید با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود به بررسی‌های بیشتر احتیاج دارید یا خیر.

درد در پستان

اگر آزمایش‌ها مشکلی جدی را نشان ندادند، می‌توانید از یک یا چند راهکار زیر استفاده کنید:

• از داروهای ضد درد بدون نسخه همانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید. گاهی اوقات برای زنانی که درد پستان بسیار شدید دارند، داروهای نسخه‌ای تجویز می‌شود.
• در صورتی که داروهای حاوی استروژن مصرف می‌کنید، ممکن است با نظر پزشک مقدار مصرف این داروها کم شده یا قطع شود.
• از سینه‌بند با اندازه مناسب استفاده کنید.
• سعی کنید در رژیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید. حذف نوشیدنی‌های حاوی کافئین و مصرف غذاهای کم‌چرب و حاوی فیبر بالا، در برخی از زنان برای کاهش درد موثر است. مصرف برخی مکمل‌های غذایی از جمله ویتامین E و روغن گل مغربی نیز برای کاهش درد پستان توصیه ‌شده است، هرچند تأثیر آنها ثابت ‌شده نیست.