عوامل محیطی و خطر ابتلا به سرطان پستان

عوامل محیطی همانند کار در شیفت شب بر احتمال ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارند.

عوامل محیطی سرطان پستان

کار در شیفت شب

کار در شیفت شب توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان یک عامل احتمالی برای ایجاد سرطان در نظر گرفته می‌شود. زنانی که در شیفت شب کار می‌کنند نسبت به سایر زنان، احتمال بالاتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند.

دلیل اصلی این موضوع تحت بررسی است اما احتمال داده می‌شود مرتبط با هورمون ملاتونین باشد. این هورمون به طور طبیعی در پاسخ به تاریکی تولید می‌شود اما افراد شاغل در شب در معرض نور مصنوعی قرار می‌گیرند و تولید این هورمون دچار اختلال می‌شود.

کار در شیفت شب

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های یونیزان

قرار گرفتن در معرض اشعه‌های یونیزان از ناحیه قفسه سینه در سنین پایین با افزایش احتمال ابتلا به سرطان پستان در ارتباط است، مثل افرادی که در سن پایین تحت درمان لنفوم هوچکین قرار گرفته‌اند، بازماندگان حوادث نیروگاه‌های هسته‌ای یا بمب‌های اتمی.

 اشعه‌های یونیزان

عوامل متفرقه

مواد شیمیایی ارگانوکلره مثل دی‌اُکسین و حشره‌کش‌های ارگانوکلره مثل دِ.دِ.ت از نظر ساختاری شبیه استروژن طبیعی بدن اما با اثر ضعیف هستند. این مواد به شدت چربی دوست هستند و می‌توانند تا سال‌ها در بدن باقی بمانند.

به همین دلیل مورد بررسی قرار گرفته‌اند اما ارتباطی بین ‌آنها و سرطان پستان یافت نشده است.همچنین ارتباطی بین عوامل دیگری مثل پروتز پستان، میدان الکترومغناطیسی، پتوی الکتریکی و رنگ مو با ریسک سرطان پستان یافت نشده است.

عوامل متفرقه