چه کسانی باید غربالگری شوند و مزایا و معایب آن چیست؟

توصیه می‌شود که با شروع ۴۰ سالگی همه زنان با پزشک خود درباره انجام ماموگرافی، مزایا و معایب آن مشورت کنند و خود فرد نیز حتماً در این تصمیم‌گیری دخیل باشد.

غربالگری

یکی از عوامل تعیین کننده برای انجام غربالگری، سن فرد است. نظر متخصصین در مورد سن شروع ماموگرافی متفاوت است و سنین ۴۰، ۴۵ یا ۵۰ توصیه شده است. توصیه می‌شود که با شروع ۴۰ سالگی همه زنان با پزشک خود درباره انجام ماموگرافی، مزایا و معایب آن مشورت کنند و خود فرد نیز حتماً در این تصمیم‌گیری دخیل باشد. هرچه سن زن پایین‌تر باشد، احتمال ابتلا به سرطان پستان کمتر است. به همین دلیل اگر ماموگرافی در سنین پایین‌تر انجام شود احتمال مرگ و میر کاهش نمی‌یابد. همچنین با انجام غربالگری احتمال بروز نتیجه غیرطبیعی و آزمایش‌های تکمیلی بالا می‌رود.
انجام غربالگری با ماموگرافی معمولاً به زنان ۴۰ تا ۷۴ ساله و زنان مسن تر از ۷۴ سال سالم (بدون بیماری جدی) توصیه می‌شود.

در زنانی که احتمال ابتلا به سرطان پستان در ‌آنها بالا است، ممکن است غربالگری زودتر از ۴۰ سالگی شروع شود. برای مثال در زنانی که دارای ژن‌های BRCA هستند یا بستگان نزدیکی دارند که در سنین پایین به سرطان پستان مبتلا شده اند (مثل مادر، خواهر یا دختر).

غربالگری سرطان پستان

غربالگری سرطان پستان چه مزیتی دارد؟

اصلی ترین مزیت غربالگری سرطان پستان این است که این امکان را فراهم می‌کند تا سرطان در مراحل اولیه توسط پزشک شناسایی شود. چون احتمال درمان سرطان پستان در صورت شناسایی زودهنگام، بیشتر است. مطالعات نشان می‌دهند که غربالگری سرطان پستان امکان مرگ در اثر این بیماری را کاهش می‌دهد. طی دهه‌های گذشته، مرگ و میر در اثر سرطان پستان به میزان یک سوم کاهش پیدا کرده است و یکی از علت‌های آن انجام غربالگری برای یافتن سرطان پستان در مراحل اولیه است.

غربالگری سرطان پستان چه معایبی دارد؟

• گاهی اوقات پس از انجام غربالگری با ماموگرافی نتیجه‌ مثبت کاذب گزارش می‌شود؛ به این معنی که نتیجه آزمایش نشان می‌دهد زن ممکن است مبتلا به سرطان باشد در صورتی که در واقع سرطان ندارد. این موضوع ممکن است به نگرانی بی‌مورد و آزمایش‌های بیشتر منجر شود. ممکن است یکی از این آزمایش‌ها، آزمایش نمونه برداری از بافت پستان باشد که احتمال دردناک بودن آن وجود دارد. نتیجه مثبت کاذب در زنان کمتر از ۵۰ سال، بیشتر از زنان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.

ماموگرافی نیز مانند همه آزمایش‌هایی که از اشعه ایکس استفاده می‌کنند، فرد را در معرض مقداری اشعه قرار می‌دهد؛ ولی مطالعات نشان داده‌اند که عوارض قرار گرفتن در معرض اشعه در مقایسه با تعداد زندگی‌هایی که در اثر پیدا کردن زودهنگام سرطان نجات داده می‌شود، بسیار ناچیز است.