زندگی و مراقبت‌های پس از درمان و احتمال عود سرطان

زندگی بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان پس از درمان، بسیار خوب است. با این حال باید همیشه به علائمی که ممکن است نشان‌دهنده عود سرطان باشد توجه شود.

عود سرطان

زندگی بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان پس از درمان، بسیار خوب است. نکته مهم این است که داروها طبق دستور پزشک مصرف شده و آزمایش‌ها در زمان تعیین شده انجام شوند. همچنین مهم است که پزشک در مورد عوارض یا مشکلاتی که حین درمان برای فرد پیش می‌آید، مطلع شود.

در طول درمان سرطان پستان، تصمیم‌های مختلفی گرفته می‌شود. به عنوان مثال، علاوه بر انتخاب نوع جراحی، تعیین می‌شود که چه داروهایی مصرف شوند و زمان مناسب مصرف ‌آنها چه زمانی است. بیمار باید همواره احساس خود را در مورد روش درمان با پزشک درمیان بگذارد. در مورد هر روش درمانی که به بیمار ارائه می‌شود، دانستن پاسخ سوالات زیر مفید خواهد بود:

 مزایا و معایب این روش درمان چیست؟ آیا می‌تواند باعث شود تا من عمر طولانی‌تری داشته باشم؟

مزایا و معایب

آیا باعث پیشگیری از علائم من می‌شود یا آنها را کاهش می‌دهد؟

کاهش علائم

آیا برای این روش درمانی، جایگزینی وجود دارد؟

درمان جایگزین

عواقب انجام ندادن این روش درمانی چیست؟

عواقب
پس از درمان

پس از درمان چه می‌شود؟

پس از اتمام درمان لازم است که هر چند وقت یک بار بررسی مجدد انجام شود تا سرطان عود نکرده باشد. در این رابطه آزمایش‌های مختلفی از فرد گرفته خواهد شد که اغلب شامل ماموگرافی می‌شود. همچنین، باید به علائمی که ممکن است نشان‌دهنده عود سرطان باشد توجه شود. سخت شدن تنفس یا سردرد بعضی از این علائم هستند. در صورت بروز هرگونه علامت جدیدی پزشک باید در جریان قرار بگیرد.

در صورت عود یا گسترش سرطان چه اتفاقی می‌افتد؟

در صورت عود سرطان بیشتر افراد تحت درمان با اشعه یا داروهای هورمونی قرار می‌گیرند. برخی نیز برای برداشتن تومورهای جدید، باید تحت عمل جراحی قرار بگیرند. این موارد بستگی به محل دقیق سرطان دارد.