عوامل موثر

عوامل موثر در احتمال ابتلا به سرطان پستان

عوامل خطر در ابتلا به سرطان پستان

عوامل خطر در ابتلا به سرطان پستان

احتمال ابتلا به سرطان پستان برای همه زنان یکسان نیست. عواملی وجود دارند که احتمال ابتلا به سرطان پستان را بالا می‌برند. البته داشتن این عوامل به این معنی نیست که فرد حتما به سرطان مبتلا می‌شود و همچنین کسی که هیچ کدام از این عوامل را ندارد به این معنی نیست که به سرطان مبتلا نخواهد شد. به طور متوسط احتمال ابتلای هر زن در طول زندگی‌اش به سرطان پستان (اگر فرض شود که تا ۹۰ سالگی عمر ‌می‌کند)، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.

این احتمال در زنانی که سابقه خانوادگی قوی دارند و یکی از ژن‌های مستعدکننده به سرطان پستان را به ارث برده‌اند، ۵۰ درصد است. به صورت کلی همه زنان حتی با داشتن احتمال پایین برای سرطان پستان باید در مورد روش‌های غربالگری با پزشک خود مشورت کنند.

هرچند در بسیاری از این عوامل خطرساز نمی‌توان تغییری ایجاد کرد اما دانستن این عوامل باعث می‌شود پزشک بتواند افرادی را که بهتر است در ‌آنها غربالگری یا روش‌های پیشگیری دیگر انجام شود شناسایی کند. این عوامل عبارتند از:

عوامل عمومی

این عوامل شامل مواردی همانند سن، جنسیت، نژاد، وزن و قد، سابقه خانوادگی، سابقه باروری و … است. برای اطلاعات بیشتر در مورد تاثیر این عوامل بر احتمال ابتلا به سرطان پستان کلیک کنید.

عوامل عمومی
سبک زندگی

عوامل مربوط به سبک زندگی

عواملی همانند فعالیت جسمانی و مصرف سیگار بر احتمال ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارند. از تاثیر این عوامل بر احتمال ابتلا آگاه شوید.

عوامل تغذیه‌ای

آیا تغذیه و الگوهای غذایی بر احتمال ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارد؟

عوامل تغذیه ای
عوامل محیطی

عوامل محیطی

عوامل محیطی همانند کار در شیفت شب بر احتمال ابتلا به سرطان پستان تاثیر دارند. برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

داروها

چه داروهایی بر احتمال ابتلا به سرطان پستان تاثیر می‌گذارند؟

داروها
احتمال ابتلا به سرطان

احتمال ابتلا به سرطان پستان چگونه تخمین زده می‌شود؟

بر اساس چه عواملی و با چه دقتی احتمال ابتلای هر فرد به سرطان پستان تخمین زده می‌شود؟